reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Marian Vojtko

Marian Vojtko

Bloger 
  • Počet článkov:  289
  •  | 
  • Páči sa:  195x

Keď bolo PMD 85 hitom, uchvátili ma počítače. Na istý čas sa mi stali profesiou... Napokon ma však uchvátil Niekto iný. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaSvet v ktorom žijemedumkyKocúrkovo SRslovenčinaCirkev v súčasnostifinancovanie cirkviModlitbyŽivot KristaDejiny CirkviKristus a myZaujimavosti o svätých a cirkvMyjavaSpomienkyXXXLNezaradené

reklama

Myjava

Lepšie ako vo Švajčiarsku

Marian Vojtko

Lepšie ako vo Švajčiarsku

Keď mu chceli vo fabrike gratulovať k meninám na Jána - 24. júna, tak sa len usmial, že on mal meniny pred vyše mesiacom.Narodil sa totiž začiatkom mája, a keď pri krste dostal meno Ján, tak (ako bývalo zvykom) to bolo podľa svätca, ktorý mal najbližšie sviatok.Preto slávil meniny 16. mája na sviatok svätého Jána Nepomuckého.Slávil. Tohto roku na Bielu sobotu si ho Pán v necelých 92 rokoch života vzal k sebe.

  • 16. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 2
Myjavskí viednari a rimani

Marian Vojtko

Myjavskí viednari a rimani

Kopaničiarsky život na Myjave a v okolí bol v minulosti ťažký, sprevádzaný tvrdou prácou a chudobou. Ľudia preto využili každú možnosť, ako si v tejto situácii prilepšiť.Takáto príležitosť sa naskytla, keď štát finančne podporoval domácnosti, ktoré si vzali na výchovu sirotu, či opustené dieťa.Preto sa na Myjave objavovali deti, ktorým sa hovorilo "viednari" a "rimani".

  • 7. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 2
Uplakaná Myjava a folklór

Marian Vojtko

Uplakaná Myjava a folklór

Myjavci už niekoľko týždňov s napätím sledovali predpovede počasia, ako to bude na "folkáče".Po tom, ako kvôli ekonomickej kríze bolo rozhodnuté, že jubilejný 50. Folklórny festival na Myjave bude po finančnej stránke skromnejší, prišla ďalšia rana vo forme ničivej búrky v sobotu 6.júna, ktorá okrem odčerpania peňazí z rozpočtu mesta tiež "zlikvidovala" športovú halu - tzv.mokrý variant programu Folklórneho festivalu.Napriek túžbam a možno aj modlitbám, sa Myjava zobudila 20. júna do uplakaného sobotného rána. (Žeby plakala preto, že je to môj posledný víkend na Myjave?)

  • 20. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 927x
  • 9
Prietrž mračien na Myjave

Marian Vojtko

Prietrž mračien na Myjave

Sobotný večer priniesol na Myjavu búrku.Najprv víchor, ktorý zrážal konáre zo stromov, potom dážď, hrmavica a krúpy.Strechy sa zmenili na vodopády, cesty a chodníky na rieky, trávniky na jazerá.Kanalizácia nielenže nestačila, ale ako bolo cítiť, vďaka návalom vody vo vyšších lokalitách, tu v centre mesta vydala svoj obsah, ktorý sa zmiešal s vodou na povrchu...

  • 6. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Myjavské mýty IV. - strašidlo

Marian Vojtko

Myjavské mýty IV. - strašidlo

ŠJONFY - jediné myjavské strašidlo.Každé mesto má svoje strašidlá, či biele panie. Hrady a kaštiele by bez nich ani byť nemohli. Aj niektoré domy majú svojich nadprirodzených "obyvateľov". Myjava má strašidlo iba jedno.A ako inak - katolíckeho farára.Trošku recesie nezaškodí...

  • 18. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 3
reklama
Myjavské mýty III. - predbehli Orwella

Marian Vojtko

Myjavské mýty III. - predbehli Orwella

George Orwell vo svojom románe "1984" vykresľuje filozofiu totalitného režimu, ktorý odstraňuje odporcov, či protivníkov, ale nevyrába mučeníkov.Prv, ako odporca zomrel, vo väzení ho presvedčili, že miluje "Veľkého brata". A tak nebolo mučeníka, ktorý by zomieral za svoje presvedčenie.Táto filozofia však nebola Orwellovým vynálezom. Používali ju už mnohí mocní v dávnych i nedávnych dobách.Výnimkou v tomto nebolo ani 18.storočie, ani Uhorsko (Slovensko) uprostred náboženských zápasov.

  • 18. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 600x
  • 3
Kde stál prvý myjavský kostol?

Marian Vojtko

Kde stál prvý myjavský kostol?

Krátko po založení Myjavy r.1586 dal čachtický pán František Nádašdy (+1604) postaviť kostol, pre ktorého údržbu zriadil nadáciu z príjmov myjavského pivovaru.Tento kostol existoval takmer 125 rokov.Po vzniku "novej" Myjavy začal evanjelický farár Daniel Krman v r.1697 so stavbou nového kostola a koncom r.1711 dal starý kostol zbúrať.Dá sa po takmer 300 rokoch zistiť, kde stál tento kostol?

  • 16. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 1
Myjavské mýty II. - téza nie je fakt

Marian Vojtko

Myjavské mýty II. - téza nie je fakt

Dejepis ma ako študenta veľmi neoslovoval. Učiť sa roky, mená, udalosti často bez súvislostí...Keď som však prišiel na Myjavu, bolo niekoľko impulzov, že som sa začal venovať štúdiu dejín, ale aj zhromažďovaniu faktov z histórie. Prvým impulzom bolo to, že som o Myjave takmer nič nevedel. A ak chcem niekde pôsobiť a rozumieť ľuďom, musím čosi o nich a ich histórii vedieť.Druhým impulzom bola skúsenosť, s ľudovo podávanou históriou v nie veľmi ekumenickom duchu. Keďže historici, venujúci sa Myjave, boli evanjelici, informácie o histórii katolíkov na Myjave boli len útržkové. A tak som si začal z ich diel vypisovať informácie, skladať ich dokopy a dopĺňať informáciami, ktoré som "vyhrabal" v štátnom archíve, či z iných zdrojov.Tretím impulzom bola pravidelná pastoračná návšteva starých ľudí. Často sa rozhovor zvrtol, ako to u starých ľudí býva, na spomienky z detstva, či mladosti. Spomínali kňazov, udalosti vo farnosti, opravy kostola... Vtedy som si uvedomil, že keď títo ľudia zomrú, informácie už asi ťažko bude možné získať. A tak som si začal ich spomienky zapisovať.

  • 3. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 7
Myjavské mýty I. - ukradnutý kostol

Marian Vojtko

Myjavské mýty I. - ukradnutý kostol

Keď som pred trinástimi rokmi prišiel ako katolícky kňaz na Myjavu, vedel som o nej len toľko, že je to silne evanjelický kraj. Čoskoro som zistil, že je tu síce malá, ale živá komunita katolíkov, ale aj to, že je tu mnoho prakticky veriacich evanjelikov, otvorených pre dialóg a ekumenizmus, ktorí katolíkov nepovažujú za "tých druhých", ale za svojich bratov a sestry v Kristovi.Boli by sme však naivní, keby sme si mysleli, že neexistujú aj takí, ktorí si upevňujú svoje sebavedomie spôsobom, ktorý dobrým vzťahom nepraje. A tak netrvalo dlho, a dozvedel som sa, že sme (katolíci) im (evanjelikom) ukradli kostol.Zaujímavé, že tento argument zaznieva najmä od tých, ktorí aj dvere súčasného evanjelického kostola poznajú len z vonkajšej strany...Raz som to však "schytal" aj od človeka, kde som to vôbec nečakal: navštívil som šéfa jedného poľnohospodárskeho subjektu kvôli nájomnej zmluve za cirkevné pozemky, ktoré užívajú. Nepochodil som... Vo dverách, keď ma vyprevádzal, ešte na rozlúčku poznamenal: "Nečudujte sa, pán farár! Kostol ste nám zobrali, ešte aj peniaze chcete?!" No uznajte, na to sa už nedalo nič povedať.Ako to teda bolo s tým kostolom?

  • 29. apr 2009
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 0x
  • 23
reklama
SkryťZatvoriť reklamu