reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Marian Vojtko

Marian Vojtko

Bloger 
  • Počet článkov:  289
  •  | 
  • Páči sa:  195x

Keď bolo PMD 85 hitom, uchvátili ma počítače. Na istý čas sa mi stali profesiou... Napokon ma však uchvátil Niekto iný. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaSvet v ktorom žijemedumkyKocúrkovo SRslovenčinaCirkev v súčasnostifinancovanie cirkviModlitbyŽivot KristaDejiny CirkviKristus a myZaujimavosti o svätých a cirkvMyjavaSpomienkyXXXLNezaradené

reklama

slovenčina

zástavník a vlajkonosič

Marian Vojtko

zástavník a vlajkonosič

Po slávnostnom zahájení Olympijských hier médiá rozbehli kauzu "zástavníka". Ktosi povedal, že vlajkonosič je nespisovné, a s týmto odôvodnením televízny komentátor hovoril o zástavníkoch. Mnohých rozčúlilo slovo "zástavník", použité miesto vlajkonosiča.Našiel sa i názor, že vlajkonosič nosí vlajku a zástavník zástavu.Vlajka sa však vraj nosiť nedá.Iný tvrdil, že vlajkonosič nosí vlajku i zástavu.A ešte sa do toho priplietla koruhva. Ževraj toto nie je vlajka, ani zástava, ale koruhva.Hoci si myslím, že napriek svojmu záhorácko-maďarskému pôvodu poznám slovenčinu celkom dobre, tak z tohto som už jeleň. Avšak všetko zlé je na niečo dobré. Aj na tejto kauze môžeme vidieť, že slovenčina je živá a vyvíja sa.

  • 3. aug 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 252x
  • 7
Alej, či aleja?

Marian Vojtko

Alej, či aleja?

Napriek tomu, že som pôvodom Záhorák a zo štvrtiny mám aj maďarské korene, predsa mám spisovnú slovenčinu celkom "v uchu". Občas sa mi síce podarí nejaký ten preklep, ba občas aj hrúbka, a východniarov irituje zase tvrdé znenie môjho mäkkého Ľ.Netvrdím, že mám všetky ňuansy slovenčiny v malíčku. Ale vďaka viacročnej (amatérskej) redakčnej práci, keď som opravoval preklepy, gramatické i štylistické chyby, vyznačené v texte jazykovým korektorom (vtedy ešte nebolo automatické podčiarkovanie wordom), som získal celkom dobrú prax.Predsa ma však občas niečo v spisovnej slovenčine zaskočí.Zvyčajne ma dráždia rôzne výmysly zamestnancov JÚĽŠ na spôsob slov "lomka", či "vôdzka". Ale občas sa predsa ukáže, že v niečom mám riadnu medzeru.Naposledy to bol článok s nadpisom "Čerešňovú aleju v Senici..."Napadlo mi, že by redaktorka mala nastaviť svoju 'dlaňu' a dostať po nej trsteničkou od slovenčinárky.Nebol som prvý, ani jediný. V diskusii to už ktosi riešil. A tu prekvapenie pre mnohých: slovo "aleja" je spisovné!!! ...

  • 13. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 095x
  • 23
Dvojaké či dvojité občianstvo?

Marian Vojtko

Dvojaké či dvojité občianstvo?

Pojem "dvojité občianstvo" poznám už dávno.Prvý raz som ho počul ešte ako chlapec, keď ma zaujala informácia, že kardináli majú okrem občianstva štátu odkiaľ pochádzajú, aj vatikánske občianstvo. (Výnimkou bol azda len pražský arcibiskup Josef Beran, ktorému po prevzatí kardinálskej hodnosti zabránilo Ťežkoslovenské šokialistické zřícení vrátiť sa späť do vlasti, a tak dožil svoj život v exile len s vatikánskym občianstvom.)Najčastejšie sa asi pojem "dvojité občianstvo" skloňoval v čase rozdelenia československej federácie, keď jeden z bratských národov bol ochotný udeliť občianstvo i občanom zo "susedstva", ale druhý nie.Dnes, vďaka iniciatíve bratov spoza Dunaja, by bol tento pojem asi tiež veľmi frekventovaný v médiách, nebyť toho, že pred pár mesiacmi naši jazykotvorcovia prišli s prevratným objavom: že sa nejedná o "dvojité občianstvo", ale o "dvojaké občianstvo".Neviem, či je náš jazyk naozaj ešte stále taký nezrelý, že ho treba umelo vylepšovať, alebo je to len pocit odborníkov, že za svoj plat musia vykázať istú konkrétnu činnosť?

  • 16. máj 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 455x
  • 7
Spravodaj či spravodajca?

Marian Vojtko

Spravodaj či spravodajca?

Je spisovná slovenčina naozaj dobrá?Niektoré rozhodnutia jazykovedcov ohľadom spisovnej slovenčiny, či jej čistoty, sa mi zdajú veľmi podivné, nelogické, či dokonca skutočnému dobru jazyka škodlivé.Preto chcem postupne upozorniť na niektoré slová, kde sa mi predpis súčasných pravidiel nepozdáva.Na úvod to bude slovo SPRAVODAJCA.Kedysi sa používalo slovo "vestník", ktoré dnes už znie dosť archaicky. A tak sa začalo používať slovo "spravodaj". Odborníci ho však označili za nespisovné, a nahradili slovom "spravodajca".Toto slovo vzniklo spojením slov "správa" a "dávať".Bolo utvorené podobne, ako slovo "dejepis" spojením slov "dej" a "písať".Preto by sa malo k nemu aj rovnako pristupovať:Dejepis - predmet, dejepisec - osoba.Spravodaj (vestník) - predmet, spravodajca (reportér) - osoba.

  • 29. okt 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 938x
  • 4
reklama
SkryťZatvoriť reklamu