Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Na poplatku za cirkevný sobáš sa SME jasne vyfarbilo (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Mýlite sa. Keďže som diplomovku z práva robil práve na tému "fakultatívne a obligatórne uzatváranie manželstva", mám v tomto smere celkom dobrý prehľad, i keď samozrejme že po 25 rokoch už z hlavy presné čísla zákonov citovať neviem. Pôvodne v Uhorsku existovali len cirkevné sobáše. Každý sa sobášil v kostole podľa svojho vierovyznania. Od konca 18. storočia sa však začínajú objavovať ľudia, ktorí sa hlásili k ateistickému svetonázoru a vystúpili z cirkvi, resp. sa k žiadnej cirkvi nehlásili. Táto situácia si vyžiadala riešiť formu sobáša pre neveriacich - a tak vznikajú občianske sobáše. V Uhorsku však naďalej boli pred štátom pre veriacich obligatórne (záväzné) cirkevné sobáše. Občiansky sobáš bol len pre toho, kto deklaroval, že nepatrí k žiadnej cirkvi. Zlom nastal v 19. storočí zákonmi o rozvodoch. Tie platili najprv len pre civilne uzavreté manželstvá. Cirkevne uzavreté manželstvá sa aj pred štátom riadili cirkevným právom. To však začalo byť vnímané ako diskriminácia, a tak prišlo k rozšíreniu práva na rozvod aj na cirkevne uzavreté manželstvá. Tu nastala diléma - čo s katolíkmi, ktorí sa civilne rozviedli a chceli uzavrieť nové manželstvo. Cirkev ich už znovu nezosobášila. A tak sa koncom 19. storočia zákonom rozšírila možnosť občianskeho sobáša aj na tých, ktorí nie sú ateisti a patria do niektorej cirkvi. Keďže v tom čase sa pri krste dieťaťa zapisovala legitimita (či je manželské), vyvstal problém, čo zapísať u dieťaťa, ktorého rodičia boli len civilne zosobášení. Uhorský štát bol proti tomu, aby malo takéto dieťa v krstnom liste napísané, že je nemanželské. Uhorskí biskupi to vtedy vyriešili tak, že pri deťoch civilne zosobášených rodičov zostane kolónka legitimity dieťaťa prázdna. Po vzniku ČSR nejaký čas tieto uhorské zákony o manželstve platili naďalej. Keďže však boli v niektorých bodoch odlišné od rakúskych zákonov platných v českých zemiach, legislatíva prvej ČSR prikročila k vytvoreniu nových zákonoch, platných rovnako pre celé územie ČSR. Vtedy bola definovaná fakultatívna forma manželstva, čiže každý si mohol vybrať formu sobáša, pričom aj cirkevný sobáš bol matrične evidovaný štátom - kňaz bol akoby len štátom uznaný obradník, pred ktorým sa uzatvára manželstvo. K tejto právnej forme sme sa vrátili v roku 1992. Obligatórnosť (povinnosť) občianskeho sobáša bola zavedená až komunistami v roku 1949, pričom za jej porušenie mohol byť kňaz potrestaný uväznením na dva roky nepodmienečne.
Marian Vojtko
<< < ... 5 6 7 8 9 10 11 12

 

Vôbec ste nevyvrátili to, čo som tvrdil. Spomenuli ste stav pred, po, vedľa, ale obišli ste zákonnú úpravu, ktorá vznikla na základe tzv. kultúrneho boja (sporu medzi uhorskou štátnou mocou a katol. cirkvou v r. 1890-95).

Nemám teraz čas hľadať a porovnávať rôzne zdroje, ale v tomto článku v odbornom časopise Forum historiae Erika Maliniaková podrobne opisuje spory a hlasovania a povinnom civilnom sobáši: http://www.forumhistoriae.sk/d...
Keď si to prečítate, budete vidieť, že tie hlasovania a spory v oboch snemovniach šli raz za, raz proti, napokon však tesne za ten návrh o povinných civilných sobášoch (najskôr povinne civilný, až následne prípadný cirkevný). Nasledovali pokusy o intervencie z Vatikánu, ale zákon bol uvedený do účinnosti.

Autorka aj v závere článku priamo hodnotí, že "Schvaľovaný zákon o manželskom práve bol súčasťou balíka cirkevno-politických zákonov, ktoré mali reformovať vzťah štátu a cirkví v Uhorsku. Zámerom cirkevno-politických zákonov v Uhorsku bolo na jednej strane upraviť, resp. regulovať vplyv katolíckej cirkvi a vytesniť jej dosah na štátnu správu s cieľom centralizovať moc v rukách štátu." (Maliniaková, 2015, s. 108).

Mimochodom, zdá sa, že obligatórny civilný sobáš podporoval aj ostrihomský arcibiskup Vaszary, aj keď sa podľa dostupných prameňov k tomu nevyjadroval úplne jednoznačne.

Takže nie, obligatórnosť civilného sobáša bola u nás (resp. v Uhorsku) zavedená už v r. 1895, keď ten zákon vstúpil do platnosti.

Chystám sa teraz na cestu na výskum do terénu, nebudem mať čas venovať sa tomu viac. Ako pozerám, diplomovku ste obhájili r. 1993 (asi ste to Vy, viac absolventov teológie s Vaším menom na UK nenašlo) - je možné, že odvtedy historici vyhrabali nové pramene. Tá citovaná historička sa tým zaoberá ako doktorandka.
 

<< < ... 5 6 7 8 9 10 11 12

Najčítanejšie


  1. Peter Kollega: Som zločinec a nechcem aby ma riešila Ficova kurtizána a Čižnár-Gašparovičovi protežanti 1 569
  2. Jozef Sitko: Ficov zákon o teple „okradol“ veľa domácností 1 429
  3. INEKO: Rozbité vozovky sa dočkajú veľkých opráv 1 048
  4. Martin Ondráš: Minister pochopil, že Agrokoplex patrí pod jeho rezort, výborne! 649
  5. Mišo Šesták: Čo sa stane, keď z lietadla vyhodíte loptu 607
  6. Dominika Dongova: Kňaz, jeho slová a ja.. 591
  7. Martin Borguľa: Cestovný ruch na Slovensku krváca. Dokedy to vydrží? 584
  8. Rudolf Pado: Posledný výstrel Rudolfa Pada 578
  9. INEKO: Počet mostov v zlom stave sa za 5 rokov zdvojnásobil 568
  10. Maroš Chmúrny: Boj o Demänovskú dolinu a slobodu 481

Rebríčky článkov


  1. Olívia Lacenová: Bitcoin si razí cestu nahor. Prekonal trojročné maximá
  2. Peter Biščo: Pán premiér, je nevyhnutné odložiť plienky a ...
  3. Nikola Ivanov: 10 častých chýb pri investovaní
  4. Peter Žiak: Mao-Tovič - za 9 mesiacov tam, kde Fico za 12 rokov ...
  5. Miroslav Binčík: Deti, kto sa nezmestí na javisko, pôjde do sakristie
  6. Dušan Seberíni: Bájka o besnom kocúrovi
  7. Miriam Studeničová: Nepokoj duše
  8. Štefan Vidlár: Pán predseda vlády!
  9. Erik Koncz: Hont a jeho dejiny. Je potrebné sa venovať aj dejinám tohto regiónu?
  10. Vladimír Bohm: Na čo ukazujú útoky vo Viedni?


Už ste čítali?