Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prečo sa Ježišovi učeníci nepostili? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

mať telo pod kontrolou je dobré, teda pestovanie vôle je dobré. No vôľa sa dá pestovať všelijako. Aj opačným smerom. Ja to vidím tak že pôst by mal obracať pozornosť k duchovnu, k Bohu, teda nie k pudovým, telesným potrebám, ale k potrebám duchovným. Možno prirodzene ak je človek zanietený tak spontánne zabúda jesť i piť a na kadečo ešte. Ale platí to aj naopak že určité ukrátenie sa o naplnenie zmyslovo - telesných vnemov môže dať priestor pre vnímanie duše - ducha.
 

 

Súhlasím s Tebou, áno, jedným dôvodom pôstu je aj potláčanie telesných potrieb, aby človek prestal uprednostňovať svoju telesnú podstatu pred duchovnou.
 

 

Hej. Všetko, čo človek robí, má byť zamerané na Boha (porov. 1 Kor 10,31; Kol 3,17.23). Aj pôst. Samozrejme, že pôst môže byť zameraný na človeka (napr. budhizmus), ale kresťanský má slúžiť tomu, aby sa človek otvoril pôsobeniu Božej milosti.
 
Hodnoť

 

Jeden postreh ohľadne pôstu, ktorý vyjadruje to, ako ja vnímam pôst:
Príliš často sa pôst sústreďuje na obmedzenie jedla. Naopak, zmysel pôstu by mal byť ten, že odvrátime oči z vecí tohto sveta a úplne ich zameriame na Boha. Pôst je spôsob, ako ukázať Bohu, a nám samým, že nám naozaj záleží na našom vzťahu s Ním.
Tak isto pôst nemá byť spôsobom ako sa javiť, že sme duchovnejší, ako iní. Pôst má byť robený v duchu pokory a v radostnom postoji (čo vyjadruje aj tebou citovaný Mt 6:16-18).
Pôst by mal teda vychádzať z vnútra samotného človeka, nie z pohľadu do kalendára.
 

 

Áno, pôst sa má týkať celého človeka, nie len jeho žalúdka. V minulosti to bolo najmä zrieknutie sa zábav. (Okrem jedla a zábavy veľa iných možností asi nemali.) Dnes je to aj o televízore, počítači, esemeskovaní...
Čo sa týka pohľadu do kalendára, súhlasím na polovicu: človek by mal pôst konať, kedykoľvek cíti potrebu ozdraviť svoj vzťah k Bohu, čo sa naozaj na kalendár viazať nemôže. Na druhej strane Boh je Pánom i času. A preto je správne zachovávať isté pravidlá posväcovania času človekom. Preto tak ako nedeľa je dňom oslavy Kristovho vzkriesenia, piatok je dňom, kedy sa kajúcnosťou snažíme pripojiť ku Kristovej spasiteľnej obeti na kríži.
A pôstne obdobie je čas, kedy nás Cirkev vyzýva, aby sme v duchu pokánia konali nápravu svojho života, ako prípravu na dobré slávenie najväčšieho kresťanského sviatku.
 
Hodnoť

 

aj kresťanský vraj pôst (zákaz jesť mäso mimo rýb) dobre dokumentuje prekrútenie pôvodného "ježišovsko- židovského" učenia. Veľká Noc sa označovala v jeho časoch aj ako Hod Veľkonočného baránka. Židia veľkú noc slávili aj prípravou jahňaciny. A za pôst sa považovalo úplne sa zriekanie jedla. Kresťanstvo obsahuje oveľa viac pohanského ako ježišovského.
 

 

Súhlas. O.i. čo taký vegetariáni? Tí by sa "vraj kresťanský" a "vraj pôst" ani nemohli pôstiť.
 

 

Vegetarián by si mal dať na pôst zabíjačkový tanier a dojesť sa rezňami..
 

 

Katolík - vegetarián by sa určite nemal upokojiť s tým, že v piatok nejedol mäso. Lebo cirkevný príkaz zaväzuje katolíkov k tomu, aby v piatok konali skutky kajúcnosti. Pôst od mäsa je len jedna z možností. Ak však vegetarián chce splniť tento predpis, zrieknutie sa mäsa pre neho pôstom určite nie je.
 

 

P.S. keď som pozrel na Vašu fotografiu, tak pre vás zrieknutie sa cigarety by mohlo byť lepším pôstom, než ten rezeň ;-)
 

 

Veru.Bola by to odo mňa omnoho väčšia obeta.Keby som bol veriaci,tak by som v piatky nefajčil.. ;)
 

 

Vidno, že máte v týchto vedomostiach značné medzery, čo môže viesť k absurdným tvrdeniam, ako napr. o prekrútení pôvodného učenia.
Pôst nie je len nejedenie. Keď pôst chápeme v zmysle odriekania sa prirodzených dobier so zámerom otvorenia sa Bohu, tak v tomto zmysle bol každý sviatočný deň pre Židov pôstny: v sobotu sa zriekali mnohých vecí; dokonca aj čo sa týka jedla - smeli si prihriať len to, čo si uvarili v predchádzajúci deň, variť nesmeli.
A čo sa týka Veľkej noci, tak Pesah bol sprevádzaný dňami nekvasených chlebov. Čo bolo osem pôstnych dní, keď nejedli kvasený chlieb. A jedenie baránka - to neboli jahňacie hody, to bolo jedlo sprevádzané modlitbami, pričom k mäsu z baránka (mohlo to byť jahňa, ale aj kozľa) jedli nekvasený chlieb a akýsi prívarok z horkých bylín.

Čo sa týka kresťanského pôstu, samozrejme ten prechádzal istým vývojom. Nie že by preberal pohanské (ako mylne tvrdíte), ale prispôsoboval sa podmienkam, v ktorých ľudia žili. Tak napríklad pôst od mäsa má svoj zmysel v tom, že mäso sa považovalo zo sviatočné jedlo, ktoré si ľudia mohli dovoliť len výnimočne. A preto ho nemali jesť v pôstny deň. Naproti tomu ryby boli jedlom chudobných, popri obilovinách a strukovinách najčastejšou stravou, preto sa ryby za mäso v tomto zmysle nepočítali.
 
Hodnoť

 

Hehehehe, ako z núdze vyrobiť cnosť :)
 


Najčítanejšie


  1. Maroš Chmúrny: Škandál u sv. Michala, kus dobrej roboty a nová funkcia 1 519
  2. Mišo Šesták: Keď si sovietsky vojak nesmie vypiť 1 399
  3. Miroslav Ferkl: Vysnívaný dom Igora Matoviča. 946
  4. Michael Achberger: Kedy by ste mali jesť posledné jedlo dňa, aby ste zbytočne nepriberali? 702
  5. Martin Plesch: Ktorých žiakov treba vrátiť do škôl? 676
  6. Július Kovács: Kotlebovci sa vyhražali Matovičovi smrťou, pred jeho dom doniesli truhlu a vence 579
  7. Soňa Fröhlichová: Švajčiari zavádzali opatrenia opäť medzi poslednými a uvoľňujú medzi prvými 542
  8. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Vianočný večierok, na ktorý nikdy nezabudnem 490
  9. Tomáš Jacko: 10 tajných trikov mediálnej manipulácie (1. časť) 429
  10. Roman Vavro: „Čo je to s televíziou? Konečne mi funguje rádio...“ 418

Rebríčky článkov


  1. Ivan Čarnogurský: KEĎ SA VLÁDNUTIE STÁVA OBSAHOVO NEPODSTATNÉ
  2. Július Kovács: Dr.Bukovský zľahčuje covid a zarába na tom mesačne okolo 5000 eur, pomôžte mi ho odstáviť
  3. Vladimír Bohm: Prečo deti nechcú chodiť do školy a pohŕdajú učiteľmi?
  4. Katarína Adamusová: Hranice vo vzťahoch z pohľadu efektivity
  5. Jozef Legény: Revúca, ako ďalej so správou bytov?
  6. Jaroslav Polaček: NEČAKÁM POTLESK, ALE ZACHRÁNILI SME VODU PRE CELÉ VÝCHODNÉ SLOVENSKO
  7. Eva Rohrman Madová: Cestovať či necestovať ?
  8. Jakub Tinak: Môj dvojmesačný pracovný pobyt v Brne.
  9. Ján Pancák: Fejkové profily nitrianskych vrahov.
  10. Peter Biščo: Urobila som to, čo som ani neurobila - nepamätám sa.


Už ste čítali?