starsi bratia vo viere, Tak pravil Zarathustra, klananie sa magom, J.Seifert, kalendare, katolicky univerzalizmus, zjavenie-krst-obrezanie Pana, list Frantiska Salezskeho, obratenie svateho Pavla, obrovsky duch katolickej cirkvi - Tomas Akvinsky a ine ...
ta relacia je o nabozenskych sviatkoch v janurari s dorazom na sviatok troch kralov alebo ak chcete katolicke zjavenie pana. pretoze tema je siroka, moze sa vam na prvykrat javit, ze ide o prispevkovy gulas. nevzdavajte to. nadherna struktura a sofistikovany vtip relacie, narobil problem nielen (byvalym) akademikom.
Ale náš preklad používa výraz mudrci. Bezvýznamní určite neboli. Ale s Herodesom to bolo inak. Oni k nemu nešli. Dopytovali sa po Jeruzaleme, palácu sa vyhýbali, veď vedeli, ako Herodes skántril svojich synov. A keď Herodesovi donášači priniesli správu, že po meste sa nejakí významní cudzinci dopytujú na novonarodeného kráľa, tak Herodes si dal najprv zavolať znalcov Písma a keď už vedel, že podľa proroctiev sa má Mesiáš narodiť v Betleheme, až potom si dal týchto cudzincov predviesť.
precíznejšie čítali diskusiu. Nikto predsa nenapísal, že sa mudrcmi stali tým, že sa mu poklonili. Práveže som na inom mieste písal, že výraz "mudrci" je len slovenský preklad, doslovne má byť mágovia. btw Biblický výraz "múdrosť" nie je vo výške IQ, ale v schopnosti vnímať a chápať Božie znamenia a žiť podľa nich.
frantisek, chcela som tym povedat, ze vzdelanost a mudrost nemusi ist ruka v ruke. Kombinacia "mudrcov - vzdelanost a mudrost je nadherna, kolki vzdelanci vsak nie su mudri...nepoznas take? Alebo opacne, kolki jednoduchi ludia su mudri...
Cirkev z nich kráľov neurobila - to bola ľudová tvorivosť. Cirkev práve tento kult neprijala, tradíciu v Kolíne len toleruje, pretože je starobylá, a nie je v rozpore s vierou a Božím zjavením.
Ľudové zvyky a tradície, ktoré sa neprotivia viere, Cirkev neodmieta, nebojuje proti nim. Snaží sa im dať zmysluplnú a duchovnú náplň.
Tradícia úcty ku "trom kráľom" v Kolíne je jedna vec. "Trojkráľové" požehnanie domov iná. Okrem úcty ku "trom kráľom" tieto tradície sú úplne o inom.
Že pomenovanie "traja králi" neoznačuje reálne historické osoby vie azda každý priemerne vzdelaný človek. Mudrci z Východu sú znamením, že sa napĺňa Izaiášovo mesiášske proroctvo: "Národy prichádzajú k tvojmu svetlu a králi k žiare, čo ti vzišla." (Iz 60,3) V mudrcoch sa prichádzajú Mesiášovi pokloniť národy (hebr. goim - pohania). Prinášajú kráľovské dary. Preto tradícia hovorí o kráľoch, aj keď v skutočnosti neboli panovníci. Museli však byť bohatí, vznešení a spoločensky vysoko postavení ľudia. Inak by sa ťažko mohli venovať vedám a ťažko by sa mohli vydať na nebezpečnú cestu s cennými darmi. A číslo tri je dané podľa počtu darov, ktoré priniesli. Nie je teda potrebné, aby Cirkev brojila proti tomuto pomenovaniu.
Úcta ku "trom kráľom" čiže v skutočnosti k oným mudrcom z Východu, je prirodzená, Cirkev ju však nepovýšila na stupeň úcty ku svätým. To, že kolínsku tradíciu toleruje, je preto, že je starobylá a nie sú dôvody, ktoré by si žiadali ju odmietnuť. (Napr. odmietnutý bol nemecký kult úcty ako ku svätému k cisárovi Karolovi Veľkému.)
Požehnanie domov je bežná náboženská prax. Zvyk posviacky na sviatok "troch kráľov" je len jeden z viacerých. (V Taliansku sa posviacajú domy na Veľkú noc.) Nápis "G+M+B" pripomínajúci tradíciou uvádzané mená mudrcov z Východu Gašpara, Melichara a Baltazára sa v latinčine píše "C+M+B" (Gašpar = Casparus). A tieto písmená na dvere príbytkov kňaz píše ako súčasť požehnania domu: "Christus Mansionem Benedicat" (Kristus domu nech požehná).
G † M † B †
http://www.rozhlas.cz/radionap...
Duchovny otce, sestra standy,