Zvláštna matematika v Orange.

Autor: Marian Vojtko | 28.12.2018 o 9:47 | (upravené 3.1.2019 o 12:04) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  474x

Ako by ste zaokrúhlili sumu 10,05? (ak ju vôbec treba zaokrúhľovať) V Orange majú asi inú matematiku, než sa učí na základnej škole.

Veď čože je to  jeden cent?
A čo je päť centov?

Zažil som som už viac ráz, že rôzne firmy podobnú sumu zaokrúhlili nadol - na celé eurá.
Ale to je asi o vnútornom nastavení danej firmy a o jej prístupe ku klientom. Noblesse oblige.

Možno je to všetko v poriadku, a táto "anomália" vznikla pri výpočte 20 % DPH. Lenže...
Suma bez DPH je uvádzaná na 4 desatinné miesta, kým celková brutto suma je okrúhla.
Takže postup fakturantov v Orange je takýto:
1. Sumy jednotlivých faktúrovaných položiek prepočítame na sumy bez DPH a zaokrúhlime na 4 desatinné miesta.
2. Sumy jednotlivých položiek bez DPH spočítame a výsledok znovu zaokrúhlime na 2 desatinné miesta.
3. Z výslednej sumy bez DPH (základ DPH) vypočítame 20 % DPH a zase zaokrúhlime na 2 desatinné miesta.
4. Sčítame Základ DPH a sumu DPH a dostaneme výslednú sumu na zaplatenie. To už zaokrúhľovať netreba, lebo obe položky sčítania už boli predtým zaokrúhlené na 2 desatinné miesta.
5. Rozdiel medzi sumou faktúrovaných položiek a výslednou sumou s trojnásobným zaokrúhľovaním počas výpočtu vyriešime jednoducho pridaním ďalšej položky na faktúru: "Zaokrúhlenie."

Zaujímavé by bolo zistiť, či takéto zaokrúhľovanie je vždy v neprospech zákazníka, alebo občas aj v jeho prospech?

ALE TO EŠTE NIE JE VŠETKO!

Uvedený spôsob výpočtu je síce podivný, ale zrejme legálny. Ale NIEČO INÉ TU NESEDÍ!
Chcel som zistiť, či zaokrúhlenia sú v prospech alebo neprospech zákazníka:
1. položka: 10,00 € bez 20 % je 8,33333333... - zaokrúhlenie v súlade s matematickými pravidlami je v prospech zákazníka.
2. položka: 0,05 € bez 20 % je 0,04166666... - zaokrúhlenie by malo byť v neprospech zákazníka na sumu 0,0417. Na faktúre však je 0,0434!!! Ako prišli k tejto sume?
3. zaokrúhlenie: zo základu dane 8,38 je 20 percent 1,676 - zaokrúhlenie na 1,68 je znovu v neprospech zákazníka.

Možno si poviete: Jeden cent, načo sa s tým vôbec zaoberať?
Po prvé: faktúrovaná suma je nízka. A teda aj rozdiel je nízky. Čo by zvláštne výpočty urobili s vyššou sumou?
Po druhé: pre zákazníka je to jeden cent. Ale pre Orange je to pri ich počte zákazníkov kvantum faktúr každý mesiac. Ak na každej faktúre budú mať 1 cent navyše, vznikne z toho celkom zaujímavá sumička...

 

Dodatok:

V pondelok na Silvestra popoludní mi zatelefonoval pracovník Orange. Reagoval na tento môj článok.
Uistil ma, že výpočet je v poriadku, v súlade so zákonom. A že nie je v záujme ich spoločnosti profitovať na zákazníkoch spôsobom, aký vyznieva z poslednej vety môjho článku.
Zároveň však uznal, že vizuálna podoba faktúry môže vyvolať v zákazníkovi nejasnosti a otázky, ako som ich opísal v článku.
Vraj to vzniklo tým, že pôvodne boli faktúry koncipované tak, že tam bola uvedená suma bez DPH 8,3333 € - a že vtedy sa zákazníci ozývali, prečo je tam taká suma, keď zmluvu majú na 10 €. Preto faktúru upravili do súčasnej podoby...
Toľko reakcia pracovníka.
Keďže som sa práve pripravoval na koncoročnú pobožnosť, a ešte som si potreboval dokončiť zhodnotenie roka, nemohol som veľa času venovať tomu telefonátu. Odporučil som mu, aby napísal vyjadrenie za Orange do diskusie.

Ja už k tomu len dodám, že nebolo mojím cieľom Orange obviňovať, len vo mne faktúra vyvolala prekvapenie, ktoré som najprv vnímal len ako kuriozitu, o ktorú som sa chcel podeliť. Ako sa potom moje začudovanie vyvíjalo ďalej, odhaľuje práve text článku.
Pre kompetentných pracovníkov Orange to môže byť podnetom, aby vizuálnu stránku faktúry dali do podoby, ktorá bude jasná. Tu však musím priznať, že iné faktúry - napríklad od dodávateľov elektriny sú omnoho neprehľadnejšie a človek bez hlbších znalostí sa v nich vôbec nemá šancu zorientovať.
Som zákazníkom Orange vyše 20 rokov, a aj keď nie vždy boli ich služby stopercentné, predsa si nemyslím, že by ich prístup k zákazníkom nebol dobrý, či dokonca neférový. Práve naopak, mám aj zopár veľmi dobrých skúseností s osobným prístupom ich pracovníkov.
O tom svedčí aj telefonát toho pána, aj keď s nie najšťastnejšie zvoleným časom na riešenie.
Prajem pracovníkom i klientom tejto spoločnosti, aj všetkým ostatným Božie požehnanie do nového roka.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Bývalý šéf tímu Kyselica: Našli sme stámiliónové transakcie z Gorily

Suma mala podľa bývalého šéfa tímu Gorila skončiť na účte, na ktorý mal Jirko Malchárek alebo jeho blízki prístup.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kto pred Pentou rozvinul červený koberec

Ako dobové ideologické podhubie produkovalo pre Pentu alibi.


Už ste čítali?