reklama

Alej, či aleja?

Napriek tomu, že som pôvodom Záhorák a zo štvrtiny mám aj maďarské korene, predsa mám spisovnú slovenčinu celkom "v uchu". Občas sa mi síce podarí nejaký ten preklep, ba občas aj hrúbka, a východniarov irituje zase tvrdé znenie môjho mäkkého Ľ.Netvrdím, že mám všetky ňuansy slovenčiny v malíčku. Ale vďaka viacročnej (amatérskej) redakčnej práci, keď som opravoval preklepy, gramatické i štylistické chyby, vyznačené v texte jazykovým korektorom (vtedy ešte nebolo automatické podčiarkovanie wordom), som získal celkom dobrú prax.Predsa ma však občas niečo v spisovnej slovenčine zaskočí.Zvyčajne ma dráždia rôzne výmysly zamestnancov JÚĽŠ na spôsob slov "lomka", či "vôdzka". Ale občas sa predsa ukáže, že v niečom mám riadnu medzeru.Naposledy to bol článok s nadpisom "Čerešňovú aleju v Senici..."Napadlo mi, že by redaktorka mala nastaviť svoju 'dlaňu' a dostať po nej trsteničkou od slovenčinárky.Nebol som prvý, ani jediný. V diskusii to už ktosi riešil. A tu prekvapenie pre mnohých: slovo "aleja" je spisovné!!! ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)
Obrázok blogu

Doteraz som sa so slovom " aleja " nestretol, vždy len so slovom " alej ".

Internetové slovníky však hovoria čosi iné.
Ako je to možné? Veď v mnohých oficiálnych názvoch sa vyskytuje tvar "alej"!

V slovníku na azet.sk som však čosi objavil: aleja ( star. i alej ) , -e, -í, -am, -ach žen. r.

Tak predsa!
Žeby to bola ďalšia aktivita pracovníkov JÚĽŠ? Veď musia vykazovať nejakú činnosť, aby mali za čo dostávať plat...

Teraz som im však krivdil. Siahol som totiž po Pravidlách slovenského pravopisu z r.1990, po Príručke slovenského pravopisu z r. 1973, i po rôznych slovníkoch:
Všade "aleja", ale "alej" nikde.

Je možné, že "alej" bola odstránená jazykovými puristami ešte prv, ako čechizmus. Avšak z bežnej reči sa ju odstrániť nepodarilo.
Nielen, že sa vyskytuje v oficiálnych názvoch, ale po zadaní slova do Googlu (a odpočítaní českých stránok so slovom "alej" a poľských stránok so slovom "aleja") výrazne a jednoznačne prevažuje slovo "alej".

Takže táto moja neznalosť spisovnej slovenčiny je ospravedlniteľná.

Prečo je však tento rozdiel medzi úradnou spisovnou dikciou a praxou?
Okrem vyššie spomenutého neprijatia očisťovania slovenčiny od čechizmu, mám ešte jedno vysvetlenie:

Slovo "aleja" sa skloňuje podľa vzoru "ulica"; slovo "alej" podľa vzoru "dlaň" .
Skloňovanie týchto dvoch vzorov je rovnaké okrem akuzatívu singulára a genitívu plurála.
Preto ani použité slová "alej" a "aleja" v inom páde nemožno rozlíšiť.

Lenže pri slove "aleja" sa nedá vytvoriť genitív plurála (alejí) podľa vzoru ulica (ulíc), jedine podľa vzoru dlaň (dlaní).
A tak to prirodzene zvádza k aplikácii vzoru dlaň na toto slovo, čím nás to privedie k nominatívu "alej".


Azda by mohli páni jazykovedci, jazykotvorcovia, či jazykoupravovatelia z JÚĽŠ toto zohľadniť a zadefinovať do spisovnej slovenčiny tvary "alej" a "aleja" ako dvojtvar toho istého slova.

Nemusia sa báť, že by to bol čechizmus. Slovo "alej" máme síce spoločné s Čechmi, ale rovnako slovo "aleja" máme spoločné s Poliakmi.
A napokon, veď prednedávnom boli v JÚĽŠ nútení akceptovať ako spisovné popri slove "bratanec" aj "bratranec". Tak prečo nie aj "alej"?

P.S. Zopár príkladov zo slovenských webových stránok (z praktického života):

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Obrázok blogu



Obrázok blogu

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu

Obrázok blogu



Obrázok blogu
Marian Vojtko

Marian Vojtko

Bloger 
  • Počet článkov:  289
  •  | 
  • Páči sa:  196x

Keď bolo PMD 85 hitom, uchvátili ma počítače. Na istý čas sa mi stali profesiou... Napokon ma však uchvátil Niekto iný. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaSvet v ktorom žijemedumkyKocúrkovo SRslovenčinaCirkev v súčasnostifinancovanie cirkviModlitbyŽivot KristaDejiny CirkviKristus a myZaujimavosti o svätých a cirkvMyjavaSpomienkyXXXLNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu