Očierniť, aby sme nemuseli počúvať pravdu?

Autor: Marian Vojtko | 28.10.2011 o 7:00 | Karma článku: 5,13 | Prečítané:  576x

Akosi sme si už zvykli na povinnú spartakiádu novinárov, ktorí ak píšu o Cirkvi, nemôže to byť pozitívne. Aj Sme prinieslo včera článok o postoji Vatikánu k otázke svetovej ekonomickej krízy. Autor síce spomína na 16 riadkoch tento - ako píše - 18 stranový dokument, ale čo sa týka obsahu, zostáva len na povrchu. Zrejme tento dokument ani nevidel, len prebral informáciu zo zahraničných médií. Zato však v druhej časti článku sa správa "investigatívne", keď pod podnadpisom "Škvrna na Vatikáne" v takmer rovnakom rozsahu, ako hlavná informácia článku, natiera Vatikánu maslo na hlavu - a to kauzou tzv. "Vatikánskej banky", ktorú však podáva značne neobjektívne, pričom používa klasické prostriedky: ignorovanie prezumpcie neviny, polopravdy a zamlčanie opačne znejúcich faktov.

Už na Ježiša jeho poslucháči reagovali slovami: "Tvrdá je to reč! Kto to má počúvať?" A nadávajúc od neho húfne odchádzali (Jn 6,60.66), hoci len deň predtým ho chceli vyhlásiť za kráľa. (Jn 6,15)

A Ježiš upozorňuje, že ako sa správali k nemu, tak sa budú správať aj k jeho nasledovníkom. Ba priamo hovorí, že oni budú predmetom protirečenia a útokov: "Blahoslavení ste, keď vás budú pre mňa potupovať a prenasledovať a všetko zlé na vás nepravdivo hovoriť; radujte sa a jasajte, lebo máte hojnú odmenu v nebi. Tak prenasledovali aj prorokov, ktorí boli pred vami." (Mt 5,11)

Samozrejme, sú aj dnes v Cirkvi zradcovia ako Judáš, naľakaní zapierači ako Peter, či schovaní sympatizanti, čo nechcú riskovať ako Nikodém a Jozef z Arimatey.
A tak sú aj v dnešnej Cirkvi viditeľné a bolestné ľudské zlyhania.
Pred tým už aj sv. Peter veriacich varoval: "Keď vás hanobia pre Kristovo meno, ste blahoslavení, lebo Duch slávy, a Boží na vás spočíva. Len nech nik z vás netrpí ako vrah alebo zlodej, alebo zločinec, alebo sliedič. Kto však trpí ako kresťan, nech sa nehanbí, ale nech oslavuje Boha týmto menom." (1Pt 4,14-16)


Žiaľ, nepriatelia Cirkvi veľmi intenzívne využívajú každé ľudské zlyhanie vo vnútri Cirkvi na jej očiernenie a odsúdenie všetkých jej členov. Čo na tom, že často to funguje na princípe "zlodej kričí: chyťte zlodeja", alebo že v duchu osvieteneckej liberálnej "demokracie" používajú princíp kolektívnej viny?
Hlavne je treba eliminovať akúkoľvek morálnu autoritu a umlčať toho, kto chce hlásať pravdu...

Keď však Ježiša súdili pred veľradou - na iniciatívu veľkňazovho sluhu, ktorý mu dal facku, reagoval slovami: "Ak som zle povedal, dokáž, čo bolo zlé, ale ak dobre, prečo ma biješ?" (Jn 18,23)

Denník Sme "fackuje" Vatikán, lebo zle hovorí?
Všimnime si, aké dôkazy podal pán redaktor:


Vatikánska banka?

Autor článku (ekonomický redaktor denníka Sme) píše o škandáloch Vatikánskej banky. Hoci sa tento pojem bežne používa, takáto banka vôbec neexistuje. V skutočnosti sa jedná o Inštitút pre náboženské diela. Aktivity v kompetencii tohto Inštitútu nemajú takmer nič spoločné s klasickým bankovníctvom, ale jeho činnosť sa skôr ponáša na činnosť ministerstiev financií v klasických štátoch.

Ak toto niekto nevie, a nechá sa ovplyvniť "ľudovým názvom" Vatikánska banka, dopustí sa takého omylu, ako napríklad spisovateľ Roman Bednár:
"Len málokto vie, že na juhu Európy existuje banka, ktorá nepodlieha žiadnym obvyklým finančným zákonom. Táto skutočne svojrázna inštitúcia má vlastné špecifické pravidlá a zvyklosti. Jej zamestnanci nesmú byť vypočúvaní a dokonca ani len obťažovaní justičnými orgánmi, ani daňovými úradmi.
To je naozaj úžasná možnosť pre tých, čo sa topia v miliónoch, no štátu z nich nechcú odovzdať ani jediný cent.
"

Keď teda vieme, že je to inštitúcia skôr podobná ministerstvu financií, než banke, nie je nič divné, že nemá pravidlá a zvyklosti, s akými sa stretávame v komerčnom bankovníctve.
A keď vieme, že je to inštitúcia suverénneho štátu Vatikán, ani nás neprekvapuje, že jej pracovníci nespadajú pod justičné orgány a daňové úrady iných štátov.
A že štátu nechcú odovzdať ani jediný cent? ... Ale ktorému štátu? Veď všetky jej financie z právneho hľadiska patria štátu Vatikán.

Je pochopiteľné, že spisovateľ R.Bednár môže napísať takéto nezmysly, veď je to "autor literatúry faktu z oblasti ... fantastiky", ako uvádza Wikipédia.

Ale ak z rovnakého omylu vyvodzuje svoje teórie ekonomický redaktor renomovaného denníka, je to na pováženie...


Pranie špinavých peňazí?

Redaktor Tvardzík vo svojom článku tvrdí:
"...v roku 2009 Vatikán čelil podozreniam z prania špinavých peňazí cez Vatikánsku banku."
"Minulý rok talianske úrady Vatikánu zmrazili bankové kontá s 23 miliónmi eur a začali vyšetrovanie pre podozrivé transakcie vo výške 20 miliárd eur s bankami J. P. Morgan a Banca del Fucino.
"

V skutočnosti "pranie špinavých peňazí cez Vatikánsku banku" nie je možné, lebo takáto banka, vykonávajúca finančné transakcie, neexistuje.
V podozrení z transakcií určených na pranie peňazí boli spomenuté talianske banky.

Vatikánsky Inštitút pre náboženské diela sa do tohto vyšetrovania zamotal preto, že sám nie je bankou, ale svoje financie mal uložené v týchto bankách. Cez ne vykonával svoje obchodné transakcie.
Podozrivé transakcie týchto bánk, ako autor sám uvádza, boli vo výške 20 miliárd eur, kým všetky Vatikánske peniaze, uložené v týchto bankách boli len tisícinou z tejto sumy. Už zo samotných faktov, uvedených autorom, je zrejmé, že podozrivý bol niekto iný, nie Vatikán.

Talianska prokuratúra však dala zmraziť Vatikánske kontá, pretože niektoré finančné obnosy, ktoré prišli na účty Inštitútu pre náboženské diela, nemali jasného odosielateľa, a teda by sa mohlo jednať v týchto prípadoch o pranie špinavých peňazí. Nejedná sa však o všetkých 23 miliónov eur - túto sumu tvorili všetky peniaze na Vatikánskych účtoch, nie len tie podozrivé.

Redaktor Tvardzík ďalej píše: "V júni tohto roku peniaze súd nakoniec uvoľnil, keďže Vatikán založil orgán finančnej kontroly."
Zabudol však uviesť, že podozrenia sa nepotvrdili.
A to, že Vatikánu chýbal orgán finančnej kontroly, nie je až také divné, veď ešte prednedávnom sa podobne podozrivé finančné transakcie, z akých bol Vatikán vyšetrovaný, dali robiť aj u nás na Slovensku, aj v iných krajinách Európy, či Ameriky. A v mnohých krajinách sveta sa robia aj naďalej.

Pýtam sa teda: O akej škvrne na Vatikáne to píše?


Kauza "Banco Ambrosiano"

Na záver článku autor tému ešte prikorenil aférou z minulosti:
"Už v roku 1982 sa Vatikánska banka zaplietla do škandálu okolo podvodného bankrotu vtedy najväčšej talianskej banky Banco Ambrosiano."

V prvom rade nejednalo sa o "zapletenie", ale o priamu účasť, pretože Vatikán bol akcionárom, čiže spolumajiteľom tejto banky. Škandalózny však nebol bankrot tejto banky, ale podvody, ktoré sa v nej diali, čo nakoniec vyústilo do úteku jej riaditeľa a jeho následnej záhadnej smrti, keď ho našli obeseného na moste v Londýne.
Mohlo sa jednať o samovraždu, alebo aj o demonštratívnu popravu Mafiou, s ktorou bola táto banka riadne zapletená.
Tajné účty a neregistrované peniaze v tejto banke však neslúžili len pre mafiánov na pranie špinavých peňazí. Využívali ich aj cirkevní hodnostári pre podporu prenasledovaných kresťanov v krajinách s totalitnými režimami. Z diplomatických dôvodov a aj pre bezpečnosť adresátov nebolo možné posielať finančnú podporu z oficiálnych zdrojov, a tak sa to riešilo touto cestou (napr. podpora Solidarity v Poľsku).
Podobné praktiky stále používajú tajné služby a ďalšie inštitúcie, využívajúce činnosť agentov, vo všetkých aj demokratických krajinách.
Žiaľ, tieto dobre mienené aktivity cirkevných hodnostárov sa preplietli s mafiánskymi podvodmi, čo viedlo napokon k spomenutému škandálu a následnému krachu banky.
Na krachu tejto banky v značnej miere škodoval práve Vatikán veľkou sumou nedobytných pohľadávok.

To, že autor túto kauzu z minulosti zamotal do svojho článku o súčasnej ekonomike je svojím spôsobom kuriózne, pretože následníčka tejto škandalózne skrachovanej banky sa ďalšími fúziami zmenila na finančný magnát Banca Intesa. A v roku 2001 táto banka sprivatizovala slovenskú VÚB (dovtedy štátnu akciovku).
Takže takouto kombináciou faktov pán Tvardzík natiahol "škvrnu na Vatikáne" aj na Slovensko.

Jednoducho, niet na to, keď článok píše žurnalista - odborník!

Hlavne, že splnil účel:
Predstavil Cirkev ako nehodnú toho, aby sa vôbec k niečomu vyjadrovala,
a dal v diskusii pod článkom priestor rôznym živlom na prejavenie svojich emócií.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?