reklama

Ak sa chystáte na STK s prívesným vozíkom, pozor!

Ďalšia skúsenosť, že naša krajina je v skutočnosti "Kocúrkovo".Po dvoch rokoch som išiel na pravidelnú STK s prívesným vozíkom.Od pracovníka vykonávajúceho technickú kontrolu som sa dozvedel, že vozík nespĺňa predpisy, lebo nálepka s 80tkou v krúžku (najvyššia povolená rýchlosť vozidla) má byť reflexná a ja mám len obyčajnú."Ale to je tak od výroby," oponoval som, "a doteraz to na STK vždy bolo v poriadku.""To je nový predpis," dôvodil pracovník, "je to závažný nedostatok. Dostanete povolenie na dočasné užívanie vozíka na jeden mesiac. Za ten čas si to dajte do poriadku, a najneskôr za mesiac prídite na opakovanú technickú kontrolu."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Obrázok blogu

Nebol som tým vôbec nadšený. No čo už? Ide sa teda kúpiť reflexná nálepka.

Lenže, chyba lávky!
Prvá mototechna: "To my nepredávame." Ďalšia: podobne. Tak skúsim na pumpe: "Nie, to my nemáme."

Už som navštívil cez desať predajní, všade nad mojou požiadavkou len krútili hlavou. Zrazu svitla nádej: "A akú chcete - osemdesiatku? A s akým priemerom? Počkajte, zbehnem do skladu."
Víťazoslávne niesol červený kruh s čiernou 80 na bielom podklade.
Smutne hovorím: "Ale to nie je reflexná!"
Predavač na mňa prekvapene pozrie: "Ale ja iné nemám."

Cestou do Bratislavy som sa zastavil na OMV. Opäť bez úspechu, predavač mi však odporučil Tesco.
Ani tam som nepochodil; nálepky mali s vyobrazením batoľaťa, ale to ja v prívese voziť neplánujem.

Napísal som o radu aj dopravnému analytikovi, ale neodpovedal.

Po dvoch týždňoch a desiatkach navštívených predajní som sa rozhodol, že sa mailom obrátim na toho najkompetentnejšieho - ministra dopravy. Veď čas sa mi už kráti!
Vygúglil som si stránku ministerstva, ale kontakt na ministra ani jeho sekretariát som nenašiel, len jeden univerzálny mailový kontakt.
V nádeji, že sa môj mail dostane k niekomu kompetentnému, opísal som svoje peripetie s prosbou o pomoc.

Prišla mi odpoveď od panej z ministerstva, ktorá mi potvrdila, že konanie pracovníka na STK bolo správne: " Ak predpísané značenie rýchlosti na vozidle neplní predpísané podmienky, je to vážna chyba „B“ a vozidlo sa vyhodnotí ako dočasne spôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách. "
A uviedla i stránku internetového obchodu, kde tieto nálepky ponúkajú.

To by sme však asi neboli na Slovensku, keby tam nebolo žiadne "lenže"... Internetový obchod je veľkoobchod, kde môžu nakupovať len predajcovia, a k registrácii treba uviesť IČO.

Tak som si s pracovníčkou ministerstva vymenil ešte zopár e-mailov, pričom som ju požiadal, aby uviedla aký predpis túto nálepku nariaďuje - čo mi aj ochotne uviedla. Nariadenie vlády z r.2009 naozaj tieto reflexné nálepky predpisuje. Jediné, čo som sa nedozvedel, prečo je tento nedostatok označený ako vážna chyba „B“ , čo znamená opakovanú STK. Keďže bol už piatok poobede, využil som víkend na preštudovanie predpisov, či v nich nenájdem škulinku, ktorá by mi pomohla. Žiadnu som nenašiel, tak som v pondelok poslal ďalší mail. Vrátila sa mi automatická odpoveď, že dotyčná pracovníčka je na dovolenke.

V jej prvom maile som však našiel kontakt na jej vedúceho - riaditeľa odboru, tak som napísal jemu, že si stále neviem rady.
V odpovedi mi poslal link na stránky troch predajcov:
Prvý však takéto nálepky v ponuke vôbec nemá.
Druhý ponúka nálepku s 80, ale NIE reflexnú. Ponúka aj dve reflexné s číslom 100, ale je kuriózine, že o veľkostiach 16,5 a 22 cm, pričom predpis určuje veľkosť 19-20 cm, alebo 15 cm. Obidve reflexné nálepky sú teda mimo predpísaného rozmeru.
Konečne, tretí predajca skutočne MAL správnu nálepku. Prvé, čo ma zarazilo, že uvádzal dve rozdielne ceny - 3,24 € a 3,21 € (nepodstatný detail); ale viac ma zarazila cena poštovného: 5,21 €.

Pánovi riaditeľovi som sa za informácie poďakoval, pričom som uviedol aj zistené fakty, aby mal prehľad o skutočnej situácii s uplatňovaním daného predpisu.

Nič sa nedá robiť, i keď tá nálepka s poštovným vyjde pekne draho, potrebujem ju. Tak som sa pustil do objednávania. Keď som sa prehrýzol cez registráciu (veľmi nerád sa registrujem s uvádzaním množstva osobných údajov) a realizoval som objednávku, pred posledným kliknutím na definitívne potvrdenie môjho záujmu ma to upozornilo, že tovar okrem doručenia za tých 5,21 €, si môžem vyzdvihnúť aj osobne.

V kontaktoch som zistil, že firma má pobočku najbližšie v Senci. Ísť tam kvôli nálepke by vyšlo určite drahšie, než to poštovné. Keďže som mal na druhý deň v pláne cestu, tak s malou nadchádzkou do Senca sa to už vyplatilo.
Na druhý deň som teda navštívil pobočku firmy. Veru, ak by som nešiel cielene, tak by ma ani vo sne nenapadlo práve tu hľadať predajňu, v ktorej majú tieto nálepky. A pre zaujímavosť, tu bola ešte lacnejšia, než ju ponúkajú cez internet: stála 3,06 €.

Aké bolo moje prekvapenie, keď som si po troch týždňoch zháňania doniesol domov túto vzácnu nálepku, a tu ma čakala veľká obálka z ministerstva. Pán riaditeľ sa rozhodol vziať vec do vlastných rúk, nálepku zohnal a hneď mi ju aj poslal.

A tak mám teda nálepky dve. Keďže jedna mi je zbytočná, ochotne ju pošlem tomu, kto má podobný problém nálepku zohnať . (Už som ju poslal.)

Opakovanú STK som už úspešne absolvoval, ale stále mi nie sú jasné tri veci:
1. Čo je to za divné nariadenie vlády?
2. Ako to v skutočnosti na STK funguje?
3. Prečo musí byť nálepka reflexná?


Čo je to za divné nariadenie vlády?
Na prednáškach z práva nám profesor zdôrazňoval, že každý zákon musí byť dostatočne promulgovaný, čiže zverejnený tak, aby o ňom vedeli tí, čo ho majú zachovávať.

Reflexnú nálepku prikazuje Nariadenie vlády SR č.349/2009 Z.z., podpísané ešte premiérom Ficom, ale do platnosti vstúpilo za novej vlády. Nie je to teda zákon, ktorý by prešiel pripomienkovaním, ale úradnícke nariadenie.

Tento právny predpis sa týka najväčších prípustných rozmerov a hmotností vozidiel a jazdných súprav, a jeho paragrafové znenie má rozsah dvoch strán. Na ďalších deviatich stranách sú však prílohy k tomuto nariadeniu.

Hoci povinnosť reflexnej nálepky, označujúcej max.povolenú rýchlosť vozidla s obsahom tohto nariadenia nesúvisí, nachádza sa v jeho prílohe č. 4, v odseku 5.

Kto by to tam hľadal?

Na moju otázku, ako môže obyčajný človek zistiť, že mu vznikla povinnosť označiť si prívesný vozík reflexnou nálepkou, mi z ministerstva odpovedali, že pri pravidelných technických kontrolách (STK), alebo dopravnou políciou pri cestnej kontrole.

V prípade cestnej kontroly je ešte šanca, že človek narazí na slušného policajta, ktorý tento "vážny nedostatok" vyrieši len dohovorom...
V prípade STK treba ísť opakovane na kontrolu, čo znamená ďalší poplatok, nepočítajúc čas a cestu.


Ako to v skutočnosti na STK funguje?
Keď som o svojom probléme hovoril ľuďom, o ktorých som si myslel, že by mi vedeli poradiť, zväčša reagovali spôsobom: "A prečo ste išli s prívesom na STK? To sa rieši tak, že sa pošlú len doklady a peniaze."

Neviem.
Faktom však je, že som si začal všímať nákladné autá a prívesy, či majú reflexnú nálepku.
Mnohé nákladné autá toto označenie maximálnej rýchlosti nemajú vôbec. Iné majú štyri aj päť nálepiek s rôznymi rýchlosťami. To je v poriadku?

Videl som na cestách desiatky, možno stovky nákladných aút, a niečo cez desať prívesných vozíkov. Z nich len jediná Avia s nitrianskym EČV mala reflexnú nálepku .

Keďže na STK treba chodiť každé dva roky, a nariadenie vlády je už takmer dva roky v platnosti, väčšina vozidiel prešla cez STK bez splnenia tohto predpisu .


Prečo musí byť nálepka reflexná?
Reflexné prvky majú zabezpečiť väčšiu bezpečnosť pri zníženej viditeľnosti.
A teda i táto zmena má k tomu prispieť.
Za denného svetla je rozdiel medzi nálepkami nepodstatný:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Za tmy je však rozdiel medzi obyčajnou a reflexnou nálepkou výrazný (fotené z cca 2 metrov):

Obrázok blogu



A z piatich metrov už blesk fotoaparátu pri tej obyčajnej nemá šancu:

Obrázok blogu



Je však zrovna reflexné prevedenie tejto nálepky až tak potrebné pre bezpečnosť cestnej premávky?

Podľa predpisov musí byť vozidlo zabezpečené osvetlením i množstvom predpísaných odraziek. Dokonca i tabuľka s EČV je reflexná:

Obrázok blogu



Nálepka tak úžasne svieti, pretože je nová a čistá. Okrem toho výrobca deklaruje " spätný odraz triedy 3, čiže najvyšší možný ", kým predpis požaduje len "spätný odraz triedy 2".
Tabuľka EČV na fotografii je značne znečistená, i tak ešte istú reflexnosť poskytuje.

Je teda pre bežpečnosť cestnej premávky zrovna reflexnosť tejto nálepky (ktorú mnohé vozidlá ani nemajú) taká dôležitá, že jej nedostatok je označený za "vážnu chybu B", čo znamená opakovanú návštevu STK?
Alebo je to len jedna z množstva právnych hlúpostí, ktoré občanov šikanujú?
Či azda je za tým finančný záujem niekoho?

Marian Vojtko

Marian Vojtko

Bloger 
  • Počet článkov:  289
  •  | 
  • Páči sa:  196x

Keď bolo PMD 85 hitom, uchvátili ma počítače. Na istý čas sa mi stali profesiou... Napokon ma však uchvátil Niekto iný. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaSvet v ktorom žijemedumkyKocúrkovo SRslovenčinaCirkev v súčasnostifinancovanie cirkviModlitbyŽivot KristaDejiny CirkviKristus a myZaujimavosti o svätých a cirkvMyjavaSpomienkyXXXLNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu