Svedectvo Evanjelií o zmŕtvychvstaní: Záver Matúšovho evanjelia

Autor: Marian Vojtko | 1.6.2011 o 7:01 | (upravené 1.6.2011 o 7:58) Karma článku: 2,65 | Prečítané:  718x

- Zjavenie na vrchu v Galilei Matúšovo evanjelium sa od ostatných troch odlišuje tým, že vôbec nespomína zjavenie vzkrieseného Ježiša apoštolom v Jeruzaleme. Namiesto toho sa sústredí na Ježišovo zjavenie sa učeníkom v Galilei, čím sa naplnilo to, čo učeníkom po ženách odkázal anjel (Mt 28,7) i sám Ježiš (Mt 28,10). Toto potvrdzuje aj evanjelista Marek (Mk 16,7), hoci udalosti v Galilei vôbec neopisuje. Ján potvrdzuje, že učeníci po zmŕtvychvstaní odišli do Galiley, ale opisuje tam inú udalosť. Matúš píše:

vrch.jpgJedenásti učeníci odišli do Galiley na vrch, kam im Ježiš rozkázal. Keď ho uvideli, klaňali sa mu, no niektorí pochybovali. (Mt 28,16-17)

Tým vrchom bol zrejme vrch Tábor, dominantný vrch Galiley.
Aj Matúš spomína pochybnosti učeníkov, ktoré sprevádzali ich radosť zo stretnutia so živým Ježišom.

Ježišove slová učeníkom, ktoré tu uvádza Matúš, sú podobné tým, čo podľa Marka povedal v Jeruzaleme pred nanebovstúpením:

Ježiš pristúpil k nim a povedal im: „Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi. Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna, i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta.“ (Mt 28,18-20)

Je jasné, že evanjelistom nešlo o presné lokalizovanie miesta, kde Ježiš tieto slová povedal, ale hlavne o ich obsah.
Matúš týmito slovami končí svoje evanjelium, keďže samotné nanebovstúpenie neuvádza, poverenie apoštolov ísť do celého sveta uvádza pri tomto stretnutí.


To, že Matúš nespomína zjavenia v Jeruzaleme, ani nanebovstúpenie, ale sústredí sa na Galileu, bude mať zrejme nejaký ideový zámer, podobne ako u Lukáša, je zámerom orientácia na Jeruzalem.

V čase, keď Lukáš písal svoje evanjelium, Jeruzalem a chrám už boli zničené Rimanmi, čo znamenalo, že už i kresťania zo židovstva boli nutení odpútať sa od tohto silného náboženského symbolu.
Preto pre Lukáša v evanjeliu nebolo problémom zdôrazňovať symbol Jeruzalema, ako Mesiášovho mesta.

Matúšova situácia bola iná. On písal evanjelium zrejme v čase, keď chrám v Jeruzaleme ešte stál. Ako Žid, píšuci pre Židov, význam Jeruzalema nemusel zdôrazňovať, práve naopak musel sa vysporiadať s problémom vzťahu židovstva a kresťanstva.
Kľúč prečo nespomína ani nanebovstúpenie, nachádzame v poslednej vete jeho evanjelia: A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta.

Matúšovou ideou teda je, že Ježiš je skrze pôsobenie apoštolov prítomný vo svojej Cirkvi medzi všetkými národmi stále (aj po nanebovstúpení) až do skončenia sveta.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

SVET

Deň, ktorý navždy zostane dňom hanby USA

Od útoku na Pearl Harbor ubehlo 75 rokov.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.


Už ste čítali?