reklama

Getsemani

Po skončení Poslednej večere: Ježišova agónia v Getsemanskej záhrade, Judášova zrada, Ježišovo zajatie a reakcie jeho učeníkov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Obrázok blogu

Po večeri vyšiel Ježiš von a ako zvyčajne šiel na Olivovú horu a učeníci išli za ním. (Lk 22,39)

Prišli na pozemok, ktorý sa volá Getsemani, a Ježiš povedal svojim učeníkom: „Sadnite si tu, kým sa pomodlím. “

Vzal so sebou Petra, Jakuba a Jána. I doľahla naňho hrôza a úzkosť. Vtedy im povedal: „Moja duša je smutná až na smrť. Ostaňte tu a bdejte!“
Trocha poodišiel, padol na zem a modlil sa. Hovoril:
(Mk 14,32-35a.36a)
„Otče môj, ak je možné, nech ma minie tento kalich. (Mt 26,39)
No nie moja, ale tvoja vôľa nech sa stane!“ (Lk 2,42b)

Keď sa vrátil, našiel ich spať. I povedal Petrovi: „Šimon, spíš? Ani hodinu si nemohol bdieť? Bdejte a modlite sa, aby ste neprišli do pokušenia. Duch je síce ochotný, ale telo slabé.“

Znova odišiel a modlil sa tými istými slovami. (Mk 14,37-39)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Tu sa mu zjavil anjel z neba a posilňoval ho. A on sa v smrteľnej úzkosti ešte vrúcnejšie modlil, pričom mu pot stekal na zem ako kvapky krvi. (Lk 22,43-44)

Tento úkaz - potenie krvou lekári vysvetľujú ako prirodzený pri extrémnom psychickom vypätí a strese.

Keď vstal od modlitby a vrátil sa k učeníkom, (Lk 22,45a) zasa ich našiel spať: oči sa im zatvárali od únavy a nevedeli, čo mu povedať. Keď prišiel tretí raz, povedal im: (Mk 14,40b-41a)
„Teraz už spite a odpočívajte! Hľa, prišla hodina; Syna človeka už vydávajú do rúk hriešnikov. Vstaňte, poďme! Pozrite, môj zradca sa priblížil.“ (Mt 25b-26)


O tom mieste však vedel aj jeho zradca Judáš, lebo Ježiš sa tam často schádzal so svojimi učeníkmi. Judáš vzal kohortu a sluhov od veľkňazov a farizejov a prišiel ta s lampášmi, fakľami a zbraňami. (Jn 18,2-3)

Kým ešte Ježiš hovoril, zjavil sa zástup a pred nimi išiel jeden z Dvanástich, ktorý sa volal Judáš. (Lk 22,47a)
Jeho zradca im dal znamenie: „Koho pobozkám, to je on; toho chyťte!“ A hneď pristúpil k Ježišovi a povedal: „Buď pozdravený, Rabbi!“ A pobozkal ho. (Mt 26,48-49)

Pobozkanie malo praktický význam. V nočnej tme by sa ľahko mohlo stať, že by vojaci zajali nasprávnu osobu. Judáš Ježiša pobozkal, aby sa z blízka v tme presvedčil, že je to naozaj on.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Ježiš, keďže vedel všetko, čo malo naňho prísť, popodišiel a opýtal sa ich: „Koho hľadáte?“ Odpovedali mu: „Ježiša Nazaretského.“ Povedal im: „Ja som.“ Ako im povedal: „Ja som,“ cúvli a popadali na zem. (Jn 18,4-6)

Ježiš sa im predstavil výrazom, ktorým na seba vzťahoval Božie meno Jahve (Ja som, ktorý som). Preto sa nemali k tomu, aby na neho vložili ruky, ale začali cúvať, čo v tme znamenalo, že sa jeden o druhého potkýňali a popadali. Až keď im dal Ježiš priamy súhlas, odvážili sa ho chytiť:

Znova sa ich teda opýtal: „Koho hľadáte?“ Oni povedali: „Ježiša Nazaretského.“ Ježiš odvetil: „Povedal som vám: Ja som. Keď teda mňa hľadáte, týchto nechajte odísť!“ Tak sa malo splniť slovo, ktoré povedal: „Z tých, ktorých si mi dal, nestratil som ani jedného.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Šimon Peter mal meč. Vytasil ho, zasiahol ním veľkňazovho sluhu a odťal mu pravé ucho. Sluha sa volal Malchus. (Jn 18,7-10)

Za odťatím ucha nemusíme hľadať nejaký zvláštny význam. Peter sa jednoducho netrafil, sluha uhol hlavou, a tak sa Peter trafil len do jeho ucha.

Ježiš mu povedal: „Daj svoj meč na jeho miesto! Lebo všetci, čo sa chytajú meča, mečom zahynú. (Mt 26,52) Azda nemám piť kalich, ktorý mi dal Otec?! (Jn 18,11b) Alebo si myslíš, že by som nemohol poprosiť svojho Otca a on by mi hneď poslal viac ako dvanásť plukov anjelov? Ale ako by sa potom splnilo Písmo, že to má byť takto?“ (Mt 26,53-54)

I dotkol sa sluhovi ucha a uzdravil ho. (Lk 22,51b)


Potom Ježiš povedal zástupu: „Vyšli ste s mečmi a kyjmi ako na zločinca, aby ste ma zajali. Deň čo deň som sedával a učil v chráme, a nezajali ste ma. (Mt 26,55) Ale musí sa splniť Písmo. (Mk 14,49b) Toto je vaša hodina a moc temna.“ (Lk 22,53b)

Vtedy ho všetci učeníci opustili a rozutekali sa. (Mt 26,56b)

No akýsi mladík išiel za ním, odetý plachtou na holom tele; a chytili ho. Ale on pustil plachtu a utiekol nahý. (Mk 14,51-52)
Túto príhodu s mladíkom uvádza len Marek a zdá sa úplne nepodstatná. Odborníci predpokladajú, že tým mladíkom bol samotný Marek, ktorého rodičom patril dom, kde večerali i Getsemanská záhrada. Je to teda akýsi Markov autobiografický podpis v jeho evanjeliu.

Tí, čo Ježiša zajali, odviedli ho k veľkňazovi Kajfášovi. (Mt 26,57a)

Marian Vojtko

Marian Vojtko

Bloger 
  • Počet článkov:  289
  •  | 
  • Páči sa:  196x

Keď bolo PMD 85 hitom, uchvátili ma počítače. Na istý čas sa mi stali profesiou... Napokon ma však uchvátil Niekto iný. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaSvet v ktorom žijemedumkyKocúrkovo SRslovenčinaCirkev v súčasnostifinancovanie cirkviModlitbyŽivot KristaDejiny CirkviKristus a myZaujimavosti o svätých a cirkvMyjavaSpomienkyXXXLNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu